Úvod
Označenie Unimog (skratka nemeckého Universal-Motor-Geräte) nesie celá škála nemeckých univerzálnych ľahkých nákladných automobilov vyrábaných firmou Mercedes-Benz. Prvý model bol navrhnutý krátko po druhej svetovej vojne, pôvodne pre použitie v poľnohospodárstve. Unimog má pohon všetkých kolies a využiteľnosť vo všetkých oblastiach života okolo nás. Je možné ho použiť na prepravu nákladov, ako ťahač, podvozok pre pracovné nadstavby a stacionárne stroje, pre pripojenie príslušenstva v poľnohospodárstve, komunálnej sfére, armáde, cestnom hospodárstve a v mnohých ďalších odvetviach.
1945 - 1951
Autorom myšlienky a návrhu prvého vozidla radu Unimog je Albert Friedrich, bývalý vedúci konštrukčnej kancelárie Daimler-Benz pre letecké motory. Už počas vojny sa zaoberal myšlienkou vyrobiť zvláštne poľnohospodárske vozidlo - kompaktný ťahač, krátko po skončení vojny sa pustil do vývoja. Hoci hlavným odborom využitia nového vozidla malo byť poľnohospodárstvo, Friedrich navrhol stroj výrazne odlišný od vtedajších traktorov. Partnerom pri vývoji bol medzi inými Friedrichov bývalý kolega Heinrich Rössler, skôr zamestnaný v konštrukcii osobných vozidiel a motorov Daimler-Benz. 1. decembra 1945 uzavrel Albert Friedrich zmluvu o výrobe "viacúčelového traktora" so strojárenskou firmou Erhard & Söhne z mesta Schwäbisch Gmünd.
Už prvý prototyp mal skosenú prednú časť kabíny a čo najväčšiu možnú ložnú plochu a náhon na všetky štyri pomerne veľké kolesá, samosvorné diferenciály na oboch nápravách a vysokú svetlosť, vpredu aj vzadu mal vyvedené hnacie hriadele pre pohon náradia a vzadu aj ťažné zariadenie, tým bol zhodný s neskoršími modelmi. V tej dobe vznikol aj názov vozidla, akronym Unimog navrhol inžinier Hans Zabel. Na jar chýbal len vhodný vznetový motor, prototyp bol vybavený benzínovým štvorvalcom s objemom 1,7 litra z osobného vozidla radu 170V. Sériový Unimog bol už osadený novo vyvinutým motorom Daimler-Benz OM 636. Motor dával ťahaču výkon iba 25 koní. Vďaka šesťstupňovej prevodovke s "krátkymi" prevodmi mohlo vozidlo ísť rýchlosťou od 0,5 do 52 km / h a výkon motora bol dostatočný. Všetko spolu tvorilo jednoduchý, ale pritom nekonvenčný stroj, výrazne sa líšiaci od bežných traktorov. Na jar 1947 vykonali konštruktéri s vozidlom označeným U 1 v okolí Gmünde prvé skúšobné jazdy a v priebehu celého roka 1947 sa ďalšie stroje dôkladne testovali. V Gmünde boli vyrobené štyri prototypy.
Sériovej výrobe už teda nestálo nič v ceste - okrem výberu správneho partnera, pretože firma Erhard, ktorá sa na vývoji podstatne podieľala, neprichádzala v dôsledku malých výrobných kapacít do úvahy. Bolo oslovených niekoľko výrobcov, ale vybraná bola až strojárenská firma Gebrüder Boehringer z Göppingen, ktorá vyrobila najprv prototypy označené "U 5" (dnes v Unimog-Museum v Gaggenau) a "U 6" (dnes v súkromnej zbierke v Kolíne). Prvý Unimog bol oficiálne predstavený verejnosti na výstave DLG vo Frankfurte v roku 1948, kde vzbudil oprávnený záujem. Na jeseň roku 1948 začala sériová výroba typu U 25.
U 25 (podľa výkonu motora) mal rázvor 1760 mm a rozchod len 1270 mm, pohotovostná hmotnosť 1780 kg, celkovou potom až 3150 kg. Relatívne úzka konštrukcia zodpovedala najmä požiadavkám poľnohospodárov, tento rozmer bol typickým rozstupom medzi dvoma riadkami zemiakového poľa.
V priebehu rokov 1948 až 1951 bolo u "bratov Boehringer" vyrobených približne 600 UNIMOG-ov radu označenia 70200, z tohto počtu bolo prvých 100 vozov tzv. "predséria". Úspechom bol predaj takmer 400 kusov tejto prvej série orgánom francúzskych okupačných síl. Vozidlá vyrobené v Göppingen niesli na maske ako znak býčiu hlavu s rohmi formovanými do tvaru písmena "U".
1951
V roku 1951 prevzal Daimler-Benz od firmy Boehringer výrobu UNIMOG-u a presťahoval ju do novo vybavenej továrne v Gaggenau. Tu sa začala 3. júna výroba radu 2010, zatiaľ ešte s pôvodným znakom továrne v Göppingen, neskôr už niesli autá na maske znak Mercedesu.
1953
Výroba áut U 2010, preznačených na U 401 (U 402 dlhšia verzia) pokračovala. Čoskoro sa objavili autá s uzavretou kabínou, tie vyrábala firma Westfalia, neskôr predovšetkým výrobcom obytných automobilov, dnes dcérska spoločnosť firmy Daimler-Chrysler. Vozidiel radu 401 a 402 bolo vyrobených celkom 16 250 kusov.
1955
V máji vyšiel z továrenských pásov prvý Unimog S radu 404.1. V protiklade k pôvodným vozidlám už bol koncipovaný ako terénny nákladný automobil. Rázvor mal 2900 mm a bol tak určený najmä pre použitie v novo vzniknutom Bundeswehru (ozbrojené sily Spolkovej republiky Nemecko). Tak začala kariéra UNIMOG S ako vozidla pre armádne použitie vo všetkých častiach sveta. Unimog S mal typickú oválnu mriežku chladiča so svetlometmi typickými pre vtedajšie úžitkové vozidlá Mercedes-Benz. Rázvor sa oproti typom U zväčšil takmer o jeden meter, najprv na 2670, potom až na 2900 mm. Pod kapotou bol upravený šesťvalcový benzínový motor s objemom 2,2 litra z osobných vozidiel radu 220. Výkon bol znížený na 82 koní, neskôr boli dodávané motory 2,8 litrov s výkonom 110 koní. Autá boli vyrábané v troch prevedeniach; s otvorenou kabínou s plátennou strechou, s uzavretou oceľovou kabínou a od roku 1963 ako model 406 v modernejšom uzavretom prevedení.
Prvú sériu 1100 vozov odobrala francúzska armáda. Bundeswehr počas celého obdobia výroby odobral 36 000 UNIMOG rôznych verzií. V priebehu rokov sa k armádam pridali aj civilní zákazníci a celkom bolo vozov rady S do roku 1980 vyrobených úctyhodných 64 242 kusov. Typ S sa tak stal najúspešnejším UNIMOG v histórii.
1956
Motor verzia U 401/402 s výkonom 25 koní už nestačil možnostiam, ktoré poskytovala neustále rozvíjaná konštrukcia vozidiel. Nástupca bol označený U 411, mal rázvor 1760 mm. Výkon zhodného motora bol zvýšený na 30 a neskôr 32 koní. O rok neskôr sa objavila nadštandardne synchronizovaná prevodovka, od roku 1959 montovaná sériovo.
1957
Uzavretá varianta s dlhým rázvorom dostala novú kabínu (Westfalia typ DvF). V máji 1961 zišlo z výrobnej linky v Gaggenau 50 000 Unimog. Výkon stúpol z 32 na 34 koní. Tento typ sa vo výrobe udržal až do sedemdesiatych rokov.
1963
Program Unimog sa v roku 1963 rozšíril o rad 406. Prvé modely mali vznetový šesťvalec s výkonom 65 koní, v priebehu rokov sa zvýšil na 110 koní. Rázvor U 406 bol 2380 milimetrov. Výroba tohto typického modelu Unimog pokračovala až do roku 1988.
V roku 1972
Mercedes vyvinul novú modelovú radu MB-trac, to bola typická poľnohospodárska verzia, používaná najmä v lesníctve. Tento modelový rad dizajnovo a funkčne pripomínal klasickú koncepciu traktora. Možno aj táto vlastnosť viedla k značnému úspechu tejto rady. V roku 1974 bol predstavovaný model U120 so šesťvalcovým motorom o výkone 120 koní s celkovou nosnosťou asi desať ton. Bol výrazne hranatý, robustný a budil rešpekt. Prvé modely MB-Trac 65 a MB-Trac 70, neskôr 700, sa rýchlo diverzifikovali na veľké spektrum ďalších modelov až po silný MB-Trac 1800. Veľký úspech rady MB Truck rýchlo upadol a výroba tohto radu bola ukončená v roku 1991.
V roku 1975
na trh prichádza typ 425 s motorom o výkone 120 HP a po jeho úspechu sa objaví verzia 435 so 125 koňovým motorom a rázvorom: 3.25, 3.7 a 3.85 m. V tomto období sa objavujú modely s názvami U 600 / L, U 800 / L, U 900, U 1100 / L, U 1000, U 1300 / L, U 1500 a U 1700 / L s motorom o výkone až 168 koní. Písmeno L označuje verzie s dlhším rázvorom, číselná hodnota definuje výkon.
V 80. rokoch
došlo k radikálnej modernizácii kabín, a rovnako sa objavili aj nové typy vozidiel. Najmenší typ na trhu bol U 600 so 60 HP motorom s hmotnosťou 4,5 tony, najväčší bol zase U 2400 o výkone motora 240 HP a celkovým zaťažením 14t.
Po páde komunizmu došlo k výraznému zníženiu záujmu o UNIMOG. Odpoveď spoločnosti Daimler-Benz na túto situáciu bola komplexná reštrukturalizácia Unimog modelov.
V roku 1992
došlo k vráteniu sa k starým dizajnovým črtám kabíny. Jazdné vlastnosti sa zlepšili vďaka novému rámu a progresívnymi vinutými pružinami, kompletne zrekonštruovaná kabína ponúka oveľa viac miesta a pohodlia ako predtým. V roku 1993 na trh prichádza verzia 6x6 U 2450. Zavedenie tretej osi umožňuje zlepšenie mobility.
V roku 2000
boli svetovej verejnosti predstavené rady U300 / U400/U500. Tri rady vozidiel boli koncipované špeciálne pre moderné multifunkčné použitie. Možnosť individuálneho vybavenia, ako u každého sériovo vyrábaného vozidla, lepšiu priechodnosť v teréne. S najvyššou rýchlosťou až 90 km / hod sú tieto autá rýchlejšie než akýkoľvek traktor, značne mnohostrannejší než akýkoľvek nákladný automobil, s najmodernejším komfortom pri jazde a ovládanie, s integrovanými a štandardizovanými rozhraniami pre náradie a pohony.
Minulé desaťročie (2002)
pribudla rada Unimog U 3000 / U 4000 / U 5000. Tieto vozidlá majú výbornú priechodnosť aj v extrémnom teréne. Táto generácia terénnych vozidiel spája tradičné vlastnosti UNIMOG ako sú solídnosť, robustnosť, dlhá životnosť, spoľahlivosť a ojedinelý koncept pohonu všetkých kolies s najmodernejšími technológiami v oblasti motorov a prevodoviek, ergonómia a inovácie pracovných podmienok a obsluhy.
Mercedes-Benz Unimog U20 bol prvýkrát predstavený v roku 2006 na IAA v Hannoveri. Zadaním pri vývoji tohto vozidla bolo ponúknuť ho pre široké podmienky využitia v oblasti cestnej údržby, mestských služieb, údržby zelene a služieb v poľnohospodárstve.
Do zatiaľ poslednej generácie vozidiel Mercedes-Benz Unimog patria modely predstavené verejnosti v roku 2013. Novú generáciu tvoria pracovné modely U216, U218, U318, U423, U427, U430, U527, U530 a terénna rada U4023 a U5023. Významným rozdielom oproti predchádzajúcej rade Unimogu bolo okrem iného aj použitie motorov s normou EURO IV. Tieto modely tvoria dnešnú ponuku továrne v Gaggenau a história UNIMOG tým zďaleka nekončí!