Začala letná sezóna údržby ciest
Zimná sezóna skončila a cestárska technika ako sypacie nadstavby a snežné pluhy sa menia za kosiace ramená a vysprávkové súpravy. Letná údržba ciest si vyžaduje odlišné činnosti, ktoré treba vykonávať so špecializovanými zariadeniami. Prvý pokos trávy, ktorý zvyčajne prebieha začiatok Mája, býva veľmi náročným. Nie len preto, že obsluha sa stretáva s kosiacimi nadstavbami po dlhom čase a svoje vedomosti musia oprášiť, ale tráva vedľa cesty býva veľmi hustá a vysoká.
Pri kosení v takýchto podmienkach je dôležité použiť dostatočne výkonný stroj, akým môže byť napríklad kosiace rameno Mulag s označením MKF600.
MKF600 je kombinácia veľkého ramena s mohutnou mulčovacou hlavicou UMK1200 a menšieho, podzvodilového ramena, ktoré dokáže automaticky obchádzať stĺpiky zvodidiel, alebo dopravného značenia. Táto dvojkombinácia je určená pre podvozok Mercedes-Benz Unimog a dokáže ju obsluhovať jeden operátor. Menšie rameno z dvojice si poradí s trávou na okraji vozovky a pod zvodidlami a veľké rameno možno využiť na kosenie ďalej od vozidla. To si poradí aj s kríkmi a mladými stromami. V prípade potreby možno menšie rameno demontovať a predĺžiť tak dosah väčšieho ramena.
Mulag MKF600. Dvojica predných ramien na podvozku Unimog.
Strassmayr STP 1008/6000 s predným aplikačným ramenom.
Typickým znakom jarných ciest sú novovzniknuté výtlky. Tie vznikajú pôsobením vody a mrazu. Keď sa voda dostane cez prasklinu do vozovky, po zmrznutí sa jej objem zväčší a asfalt tak roztrhne. Na poškodenie asfaltu však za určitých podmienok postačí aj voda samotná. Tá sa v praskline prejazdom vozidiel stláča a postupne tak asfalt poškodzuje, až vznikne výtlk.
Na opravu výtlkov na vozovke slúži zariadenie Strassmayr STP.
Model STP 1008/6000 je vysprávková súprava vo forme demontovateľnej nadstavby. Jej násypka obsahuje dve komory na rôzne frakcie kameniva a veľkú, vyhrievanú nádrž na emulziu. Kamenivo a emulzia sú na vozovku a do výtlku nanášané cez aplikačné rameno, ktoré sa nachádza v prednej časti vozidla.
Výkonným vzduchovým kompresorom je kamenivo hnané do trysky, kde sa obalí emulziou a následne sa dostane na vozovku. Takáto oprava je rýchla a efektívna. Zariadenie STP dokážu plnohodnotne obsluhovať iba dvaja ľudia.
Práca s aplikačným ramenom súpravy STP.