Unimog a trieda G: Spoločnú krv nezaprú.
17.2.2020
Mercedes-Benz triedy G a Unimog začali svoje dobrodružstvo spolu. Vďaka svojim osobnostiam a tradícií majú svojich fanúšikov po celom svete. Teraz sú v rovnakom tíme.
Trieda G patrí do segmentu osobných automobilov. Unimog svoj segment nákladných vozidiel opúšťa. Svojím armádnym vzhľadom a úžasnými terénnymi vlastnosťami vytvárajú svoju vlastnú triedu, kam sa okrem nich radí len zopár automobilov. Trieda G v roku 2019 oslavovala 40. výročie a Unimog je tu už viac ako 70 rokov.
Sú drogou pre tých, čo hľadajú za volantom dobrodružstvo. Ich teritórium je tam, kde sa obyčajné autá otáčajú vďaka impozantným terénnym schopnostiam. Ich robustnosť, odolnosť i vzhľad z nich urobili hollywoodske hviezdy a zahrali si vo filmoch ako Jurský svet alebo Transformers: Posledný ritier.
Predstavenia novej verzie triedy G v roku 2018 v Detroite sa po jej boku zúčastnil aj Arnold Schwarzenegger, ktorý je jej veľkým fanúšikom. Rovnako je aj hrdým majiteľom Unimogu.
Trieda G
Trieda G bola od začiatku revolučnou koncepciou vynikajúcich terénnych schopností, výbornou ovládateľnosťou na bežných komunikáciách a na svoju dobu bezkonkurenčnou bezpečnosťou. G-čko, ako sa mu bežne hovorí sa už 40 rokov montuje v rakúskom meste Graz. Je to dlhý proces vyžadujúci si množstvo manuálnej práce. 80% všetkých vozidiel triedy G, kroré sa kedy vyrobili ešte stále jazdí po najrôznejších cestách sveta. A to hovorí za všetko...
Trieda G si počas týchto štyroch dekád zachovala svoju nezameniteľnú charizmu ostrých hrán a charakteristického zvuku pri zatváraní dverí. Zároveň sa však technologicky stále zlepšovala. Aktuálny model je tým najlepším vo svojej histórií a to bez ohľadu na to, či hovoríme o komforte, terénnych schopnostiach alebo obratnosti na ceste.
Vďaka rebrinovému rámu, 100-percentne uzamykateľným diferenciálom a low range redukčnej prevodovke G-čko nepozná prekážky. Na vhodnom povrchu je jeho stúpavosť až 100 percent. Svoju jazdnú stabilitu si zachováva aj pri prejazde s bočným náklonom do 35 stupňov a brodivosťou do 70cm.
Vzhľadom na svoje schopnosti je trieda G predurčená na službu v najrôznejších sektoroch. Nájdeme ju v hasičských zboroch, v policajných zboroch, armáde alebo horskej službe. Dokonca bola súčasťou pápežského vozového parku, kedy ako papamobil vozila Jána Pavla II.
Už 20 rokov je trieda G dostupná aj vo verzii AMG. Jedno z troch predaných vozidiel triedy G je Mercedes-G AMG 63, čo z neho robí najobľúbenejší variant celej triedy.
Fakt, že aj off-roader môže spĺnať vysoké nároky zákazníkov vyžadujúcich luxus a výkon dokazuje Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. V12 s portálovými nápravami a elektrickou látkovou strechou. Monštrum s výkonom 436kW a točivým momentom 1000Nm bolo dostupné v limitovanom počte 99 kusov.
Dnešné výrobné postupy umožňujú zákazníkovi individualizovať svoje vozidlo ako nikdy predtým. Od septembra 2019 je tak možné nakonfigurovať G-čko vo viac ako milión kombináciách. Továreň v meste Graz tak môže niekoľko desiatok rokov vyrábať vozidlá tak aby neboli ani dve rovnaké.
Unimog
Zatiaľ čo trieda G reprezentuje určitý životný štýl, Mercedes-Benz Unimog je ozajstný pracovný kôň. Slúži ako hasičské auto vo Francúzsku, vozí turistov na vrchol talianskej sopky Etny alebo je súčasťou nemeckej Bundeswehr. V súčinnosti s viac ako 650 servisnými strediskami vo viac ako 130 krajinách sveta je Unimog lojálnym a spoľahlivým partnerom v každých podmienkach. Čitatelia magazínu Off-road zvolili Unimog za víťaza sekcie špeciálnych vozidiel. A to už pätnástykrát.
Mercedes-Benz Unimog je kategóriou samou o sebe. Sú špecialistami na najrôznejšie úlohy v najrôznejších prostrediach. Unimogy so svojimi krátkymi nosmi dokazujú svoje schopnosti práve v ťažkých terénnych podmienkach.
Od roku 1951 je novým domovom Unimogov výrobný závod Daimler-Mercedes v nemecké meste Gaggenau. Modely Unimog sa stali predajným hitom v obdobi ekonomického rastu. Počas 24 rokov sa predalo 45 336 kusov U 416. Po Unimogu S je tak druhý najviac predávaný model Unimogu. Svoje uplatnenie našiel ako koľajnicové vozdilo, ale aj ako sanitka, pásové vozidlo alebo trojnápravový ťahač.
Okrem nosiča náradia Unimog známeho ako oranžové komunálne vozidlo, sú tu dva extrémne off-roady. U 4023 s hmotnosťou 10,3t a U 5023 s hmotnosťou 14,4t. V oboch prípadoch reprezentujú posledné dve číslice výkon motora – 231koní produkovaný štvor-valcovým motorom s objemom 5,1 litra. V porovnaní s triedou G, 231 koní asi neočarí, avšak v komunálnom sektore je podstatný točivý moment. Ten dosahuje 900Nm pri celom pracovnom spektre otáčok.
Trieda G a Unimog nezaprú svoju spoločnú krv. Spoza ich volantu sa jazdec nepozerá na nezdolateľnú cestu, ale na ďalšie dobrodružstvo, ktoré zdolá práve vďaka nemu.
Video: https://www.youtube.com/watch?time_continue=800&v=LNVsGHDVY4A&feature=emb_logo
Zdroj: mercedes-benz.com, motor1.com